POMOCKONTAKTNOWOŚCINARZĘDZIA-FPV-GALERIA

     MENU GŁÓWNE

  STRONA GŁÓWNA

  AKUMULATORY

  APARATURY RC

  ELEKTRONIKA RC

  REGULATORY RC

  SILNIKI-ELEKTRYKI

  SILNIKI SPALINOWE

  ELE. ELEKTRYCZNE

  ŚWIATŁA LED

  ELE. MECHANICZNE

  ŁODZIE ZANĘTOWE

  WARSZTAT

  LASER - KIT

  MODELE RC

 

 

 

 

 

 

 

 >ŁODZIE ZANĘTOWE

 

Naprawa elektroniki w łódkach zanętowych tylko po dostarczeniu łódki osobiście do mnie do domu. ( Wrząsowice koło Krakowa)

Drobne naprawy mechaniki.  Nie rozcinam ani nie sklejam kadłuba.


Porady dla budujących łodzie z napędem elektrycznym.

 Łodzie zanętowe mogą być napędzane silnikami szczotkowymi jak i silnikami bezszczotkowymi. Łódka może mieć napęd jednosilnikowy i sterowana za pomocą steru lub dwusilnikowy i sterowana za pomocą silników napędowych. Obecnie silniki i regulatory bezszczotkowe są dostępne w cenie napędu szczotkowego. Sprawność napędu bezszczotkowego jest większa od typowego napędu silnikiem szczotkowym i dzięki temu zyskujemy na czasie pływania łódki przy zasilaniu takim samym akumulatorem. Do zasilania napędu obecnie można z powodzeniem zastosować akumulator typu Li-Pol. Jego waga jest dużo mniejsza od akumulatora żelowego o tej samej pojemności. Należy pamiętać że akumulatory typu Li-Pol muszą być odpowiednio eksploatowane (nie rozładowywać poniżej 3V na celle) a do ładowania musi być stosowana odpowiednia ładowarka. Należy uważać aby nie uszkodzić ich mechanicznie i nie doprowadzić do zwarcia przewodów co skutkuje POŻAREM.

      


    Akumulator 8,4V 12000mAh   Cena 110zł.                           Ładowarka Li-ion 8,4V -2A   Cena 35zł.


 

       

            Wskaźnik napięcia 12V. Cena 20zł .                        Mechanizm otwierania klap do łódek.   Cena 75zł.


       

         Ładowarka 12V - 2A  Cena 65zł


 

 

 


Wały napędowe M4 do łódek.

Pod silniki szczotkowe klasy 500-600.

                                        Cena - 69zł                                                                                                Cena - 85zł 

Pod silniki bezszczotkowe klasy 28xx.

                                             Cena - 69zł                                                                                Cena - 85zł 

 


 

 

Poniżej schemat połączeń elektrycznych w łódce zanętowej napędzanych silnikami szczotkowymi. Przy zastosowaniu silników bezszczotkowych schemat jest taki sam. Różnica jest tylko taka że między regulatorem a silnikiem mamy trzy przewody.

F1,F2 - bezpieczniki 10A


  1. Akumulator zasilający 12V  - silnik napędowy też na min.12V

  2. Śruba napędowa – najlepiej zacząć od 30mm ponieważ większa śruba powoduje zwiększony pobór prądu ,spadek obrotów silnika, spadek sprawności i szybkie zniszczenie napędu. Mała śruba mniej obciąża silnik i rozkręca się do swoich obrotów i łódka dużo lepiej pływa.

  3. Każdy silnik elektryczny jest zaprojektowany na konkretne napięcie i moc jaką może oddać. Przekroczenie tych parametrów niszczy silnik i regulator.

  4. Na silniku muszą być zamontowane kondensatory. ( napęd szczotkowy)

  5. Szczotki silnika nie powinny iskrzyć ponieważ może to uszkodzić regulator. ( napęd szczotkowy)

  6. Próby łodzi powinny być przeprowadzone przy brzegu. Należy sprawdzać temperaturę silnika i regulatora.

  7. W układzie zasilania należy stosować bezpieczniki ,najlepiej nie więcej niż 10A bo silniki nie powinny pobierać więcej niż 5-6A.

  8. Wał napędowy musi być dokładnie skręcony z małymi luzami i smarowany kilka razy w ciągu sezonu.

  9. Końcówka wału napędowego w łodzi musi być powyżej linii wodnej aby woda nie wlewała się do łodzi.

  10. Dwa regulatory w łodzi jeden bez układu BEC. Można stosować dwa układy BEC ale powinno się zastosować separację na diodach.


Często zadawane pytania.

Jaka jest różnica miedzy silnikami szczotkowymi i bez szczotkowymi.


Silniki szczotkowane są znacznie tańsze w produkcji niż silniki bezszczotkowe. Stąd tańsze.
Jednak w wyniku utraty ciepła generowanego przez silnik szczotkowany następuje większe straty energii,
co ma wpływ na jego sprawność.

Silniki bezszczotkowe są generalnie droższe niż ich szczotkowane odpowiedniki ze względu na ich bardziej złożoną konstrukcję,
jednak ogólna wydajność jest znacznie wyższa, co skutkuje większą mocą i dłuższymi czasami pracy.
Wymagana konserwacja jest również minimalna, ponieważ nie ma szczotek do zużycia,
co oznacza, że ich ogólna żywotność jest znacznie dłuższa.

Oba typy silników zdecydowanie mają jednak swoje miejsce w łodziach RC.
Na przykład: jeśli chcesz obniżyć koszty i nie martwisz się o całkowitą prędkość,
lub jeśli chcesz, aby coś powolnego, ale rozsądnego napędzało statek lub holownik o ładnej skali,
silniki szczotkowane są doskonale sprawne.
Natomiast jeśli jesteś kierowcą wyścigowym lub po prostu chcesz niesamowitych osiągów,  to silniki bezszczotkowe są tym,
czego potrzebujesz!

Pytanie -  Co to jest BEC?

Odp. - Battery Elimination Circuits , czyli zasilanie do odbiornika jest podawane z regulatora, co oznacza że nie potrzeba dodatkowej baterii do zasilania odbiornika. 
Należy też zaznaczyć że układ BEC pobiera trochę energii i wydziela dadatkowe ciepło (szczególnie przy zasilaniu pakietami 3S i większych) bo musi zredukować zasilanie do 5V (czasami do 6).

 

Pytanie - Dlaczego pływanie na połowie gazu szkodzi regulatorowi i jest nie ekonomiczne?

Odp.- Gdy łódka pływa na zasilaniu 12V i regulator podaje pełne napięcie na  silnik który przykładowo pobiera np. 10A to silnik bez chłodzenia wodnego będzie się grzał. Moc strat na regulatorze to około 2W, (0,2V x 10A) co mu nie szkodzi. Zmniejszając obroty silnika zmniejszamy jego napięcie np. o połowę, do 6V co skutkuje spadkiem poboru prądu do 5A (teoretycznie dla zobrazowania problemu). I co teraz mamy. Moc pobierana z akumulatora to 60W (12V x 5A), moc tracona na regulatorze to 30W (6V x 5A) co skutkuje mocnym grzaniem regulatora. Moc pobierana przez silnik to też 30W. Mamy więc  50% straty mocy pobieranej z akumulatora co jest kompletnie nie ekonomiczne. Należy tak dobierać śrubę napędową aby silnik pracował na pełnym napięciu akumulatora i się nie grzał. Myślę że w takich łódkach pobór prądu w granicach 5A (60W pobieranych przez silnik) jest wystarczający. Gdy łódka bardzo dobrze pływa na napięciu 6V to lepiej jest połączyć dwa akumulatory równolegle  i mamy instalację 6V. Różne silniki różnie się zachowują i trzeba samemu to sprawdzić.

Pytanie - Dlaczego stosować sterowanie silnikami na drążku który sam powraca do neutrum?

Odp.- Dla bezpieczeństwa napędu. Często się zapewne zdarza zablokowanie śruby przez jakieś elementy w wodzie co może doprowadzić do uszkodzenia napędu. Odkładając nadajnik (aby sprawdzić co się stało, uruchomić ponton lub kolegów) automatycznie powracający drążek wyłączy napięcie z silnika. Gdy drążek nie powraca odkładając nadajnik regulator nadal podaje napięcie na silnik aż wszystko się spali.

 

     Projekt i wykonanie MODELHOBBY 2015