>ŁODZIE
ZANĘTOWE
Naprawa
elektroniki w łódkach zanętowych tylko po dostarczeniu
łódki osobiście do mnie do domu. ( Wrząsowice koło
Krakowa)
Drobne
naprawy mechaniki. Nie rozcinam ani nie sklejam
kadłuba.
Porady dla budujących łodzie z napędem elektrycznym.
Łodzie zanętowe mogą być
napędzane silnikami szczotkowymi jak i silnikami
bezszczotkowymi. Łódka może mieć napęd jednosilnikowy i
sterowana za pomocą steru lub dwusilnikowy i sterowana
za pomocą silników napędowych. Obecnie
silniki i regulatory
bezszczotkowe są dostępne w cenie napędu
szczotkowego. Sprawność napędu bezszczotkowego jest
większa od typowego napędu silnikiem szczotkowym i
dzięki temu zyskujemy na czasie pływania łódki przy
zasilaniu takim samym akumulatorem. Do zasilania napędu
obecnie można z powodzeniem zastosować akumulator typu
Li-Pol. Jego waga jest dużo mniejsza od akumulatora
żelowego o tej samej pojemności. Należy pamiętać że
akumulatory typu Li-Pol muszą być odpowiednio
eksploatowane
(nie rozładowywać poniżej 3V na celle)
a do ładowania musi być stosowana odpowiednia
ładowarka. Należy uważać aby nie uszkodzić ich
mechanicznie i nie doprowadzić do zwarcia przewodów co
skutkuje POŻAREM.
Zestaw GPS do łódki zanętowej dwusilnikowej.
Cena 650zł
Zestaw umożliwia
sterowanie dwoma silnikami szczotkowymi o max. prądzie
40A. Posiada też sterowanie oświetleniem oraz haczykiem
elektromagnetycznym i oczywiście wyjście dla serwa
otwierającego klapy. Zasilanie modułu 12V. Wszystkie
funkcje sterowane z pilota. Umożliwia zapisanie 24
punktów. Zasięg do 500m. Do zamontowania w łódce
potrzebny jest tylko kadłub z silnikami oraz akumulator
12V
Akumulator
8,4V 12000mAh
Cena 110zł. (BRAK)
Ładowarka Li-ion 8,4V -2A
Cena 35zł.
Wskaźnik napięcia 12V.
Cena 19zł
.
Mechanizm otwierania
klap do łódek.
Cena 70zł.
Ładowarka
12V - 2A Cena 65zł
Moduł zasilania do łódki zanętowej.
Cena
90zł
Moduł zasilania
posiada bezpieczniki pod zasilanie dwóch regulatorów. Na
płycie są jeszcze dwa załączniki ON-OFF i jeden
regulator oświetlenia. Płyta podpięta bezpośrednio pod
akumulator zasilający 12V. Bezpieczniki Polimerowe
wielokrotnego działania.
Wały napędowe M4 do łódek.
Pod silniki szczotkowe klasy 500-600.
Cena -
69zł
Cena - 85zł
Pod silniki bezszczotkowe klasy 28xx.
Cena - 69zł
Cena -
85zł
Poniżej
schemat połączeń elektrycznych w łódce zanętowej
napędzanych silnikami szczotkowymi. Przy zastosowaniu
silników bezszczotkowych schemat jest taki sam. Różnica
jest tylko taka że między regulatorem a silnikiem mamy
trzy przewody.
F1,F2 - bezpieczniki 10A
-
Akumulator zasilający 12V - silnik napędowy też na
min.12V
-
Śruba napędowa – najlepiej zacząć od 30mm ponieważ większa
śruba powoduje zwiększony pobór prądu ,spadek
obrotów silnika, spadek sprawności i szybkie
zniszczenie napędu. Mała śruba mniej obciąża silnik
i rozkręca się do swoich obrotów i łódka dużo lepiej
pływa.
-
Każdy silnik elektryczny jest zaprojektowany na
konkretne napięcie i moc jaką może oddać.
Przekroczenie tych parametrów niszczy silnik i
regulator.
-
Na silniku muszą być zamontowane kondensatory. (
napęd szczotkowy)
-
Szczotki silnika nie powinny iskrzyć ponieważ może
to uszkodzić regulator. ( napęd szczotkowy)
-
Próby łodzi powinny być przeprowadzone przy brzegu.
Należy sprawdzać temperaturę silnika i regulatora.
-
W układzie zasilania należy stosować bezpieczniki
,najlepiej nie więcej niż 10A bo silniki nie powinny
pobierać więcej niż 5-6A.
-
Wał napędowy musi być dokładnie skręcony z małymi
luzami i smarowany kilka razy w ciągu sezonu.
-
Końcówka wału napędowego w łodzi musi być powyżej
linii wodnej aby woda nie wlewała się do łodzi.
-
Dwa
regulatory w łodzi jeden bez układu BEC. Można
stosować dwa układy BEC ale powinno się zastosować
separację na diodach.
Często
zadawane pytania.
Jaka jest różnica miedzy silnikami
szczotkowymi i bez szczotkowymi.
Silniki szczotkowane są znacznie tańsze w produkcji niż silniki
bezszczotkowe. Stąd tańsze.
Jednak w wyniku utraty ciepła generowanego przez silnik szczotkowany
następuje większe straty energii,
co ma wpływ na jego sprawność.
Silniki bezszczotkowe są generalnie droższe niż ich szczotkowane
odpowiedniki ze względu na ich bardziej złożoną konstrukcję,
jednak ogólna wydajność jest znacznie wyższa, co skutkuje większą
mocą i dłuższymi czasami pracy.
Wymagana konserwacja jest również minimalna, ponieważ nie ma
szczotek do zużycia,
co oznacza, że ich ogólna żywotność jest znacznie dłuższa.
Oba typy silników zdecydowanie mają jednak swoje miejsce w łodziach
RC.
Na przykład: jeśli chcesz obniżyć koszty i nie martwisz się o
całkowitą prędkość,
lub jeśli chcesz, aby coś powolnego, ale rozsądnego napędzało statek
lub holownik o ładnej skali,
silniki szczotkowane są doskonale sprawne.
Natomiast jeśli jesteś kierowcą wyścigowym lub po prostu chcesz
niesamowitych osiągów, to silniki bezszczotkowe są tym,
czego potrzebujesz!
Pytanie - Co to
jest BEC?
Odp.
- Battery Elimination
Circuits , czyli zasilanie do odbiornika jest
podawane z regulatora, co oznacza że nie potrzeba
dodatkowej baterii do zasilania odbiornika. Należy też zaznaczyć że układ BEC pobiera trochę energii
i wydziela dadatkowe ciepło (szczególnie przy zasilaniu
pakietami 3S i większych) bo musi zredukować zasilanie
do 5V (czasami do 6).
Pytanie
- Dlaczego pływanie na połowie gazu szkodzi regulatorowi
i jest nie ekonomiczne?
Odp.-
Gdy łódka pływa na zasilaniu 12V i regulator podaje
pełne napięcie na silnik który przykładowo pobiera
np. 10A to silnik bez chłodzenia wodnego będzie się
grzał. Moc strat na regulatorze to około 2W, (0,2V x
10A) co mu nie szkodzi. Zmniejszając obroty silnika
zmniejszamy jego napięcie np. o połowę, do 6V co
skutkuje spadkiem poboru prądu do 5A (teoretycznie dla
zobrazowania problemu). I co teraz mamy. Moc pobierana z
akumulatora to 60W (12V x 5A), moc tracona na
regulatorze to 30W (6V x 5A) co skutkuje mocnym grzaniem
regulatora. Moc pobierana przez silnik to też 30W. Mamy
więc 50% straty mocy pobieranej z akumulatora co
jest kompletnie nie ekonomiczne. Należy tak dobierać
śrubę napędową aby silnik pracował na pełnym napięciu
akumulatora i się nie grzał. Myślę że w takich łódkach
pobór prądu w granicach 5A (60W pobieranych przez
silnik) jest wystarczający. Gdy łódka bardzo dobrze
pływa na napięciu 6V to lepiej jest połączyć dwa
akumulatory równolegle i mamy instalację 6V. Różne
silniki różnie się zachowują i trzeba samemu to
sprawdzić.
Pytanie
- Dlaczego stosować sterowanie silnikami na drążku który
sam powraca do neutrum?
Odp.-
Dla bezpieczeństwa napędu. Często się zapewne zdarza
zablokowanie śruby przez jakieś elementy w wodzie co
może doprowadzić do uszkodzenia napędu. Odkładając
nadajnik (aby sprawdzić co się stało, uruchomić ponton
lub kolegów) automatycznie powracający drążek wyłączy
napięcie z silnika. Gdy drążek nie powraca odkładając
nadajnik regulator nadal podaje napięcie na silnik aż
wszystko się spali.
|